Konetila on tilava ja yksinkertainen, joten tuossa tuokiossa kohde oli näkyvissä:
Ketjukone on aina ilo silmälle. Tulpanjohtoja on enemmän kuin mihin olen vajaamukisissa tottunut.
Silmäilin ja sormeilin nokkia. Imupuolella en tällä visuaalisella tarkastuksella mainittavaa kulumaa havainnut, pientä väriä tosin oli parissa nenässä havaittavissa:
Pakopuolella oli jo havaittavissa pientä kulumaa nokan kärkiosassa, mutta mielestäni tuokaan ei pahalta näyttänyt.
Seuraavaksi mittasin venttiilivälykset. Imupuolella välystä tulisi kylmänä olla 0,380...0,450mm ja pakopuolella 0,430...0,500mm. Imupuolelta sain tulokseksi 0,40mm joka venttiilille. Pakopuolella välykset olivat maksimissa tai vähän yli, pahimmillaan 0,55...0,60mm. Tältä osalta välysten säätö olisi siis jo ajankohtainen, mutta en jaksa uskoa että noin pieni ero vielä aiheuttaa tolkutonta rallatusta.
Välysten mittausten yhteydessä säädin jakoketjun kireyden, joka tapahtui näppärästi kiristimen lukitus avaamalla ja autoa vitosvaihde päällä tuuppaamalla. Kiristin kiristyikin silminhavaittavasti operaation aikana. Tuskin tuokaan käyntiin vaikuttaa, koeajo jäi vielä tekemättä.
Olin toivonut löytäväni selkeästi loppuun kuluneita nokka-akseleita tai edes törkeitä venttiilivälyksiä, mutta harmikseni rallatuksen juurisyy jäi siis toistaseksi pimentoon.
Onhan nuo pakonokat melkoisen kuluneet. Onkos tuossa imupuolen nokka-akselissa jonkinlainen ajoituksen säädin ja voisiko se aiheuttaa nämä oireet?
VastaaPoistaImunokassa on tosiaan ajoituksenmuunnin ja sen tarkoituksena on lisätä alavääntöä 0-3000rpm. Noiden kierrosten jälkeen on sama onko muunninta vai ei. Rikkinäisen ajoituksenmuuntimen tunnistaa hieman dieselmäisestä käyntiäänestä.
VastaaPoistaMS
Kiitos tiedosta. Saattaahan se sitten toimiakin. Tehoa tuntuisi olevan kadoksissa vähän koko kierrosalueelta..
VastaaPoista