keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Mujunen: Uutta termaria pellin alle



Auto on toiminut moitteitta ja kilometrejäkin on kertynyt jo ihan mukavasti. Ajo-ominaisuudet ovat loistavat, mutta taloudellisuus ei ihan yllä normaalin käyttöautoni tasolle. Suurin kulutukseen liittyvä tekijä on tietenkin ajotyyli, mutta moottorin oikea käyntilämpötilakin saattaa vaikuttaa siihen positiivisesti. Niin kuin aiemmin jo kirjoitin, ei lämpömittari nouse ajossa aivan riittäviin lukemiin. Uusi termostaatti putkahtikin postiin jo jonkin aikaa sitten, mutta vasta nyt sain aikaiseksi asentaa sen paikoilleen.



Vanhana saksalaisten autojen ylimpänä ystävänä luotin termostaatissakin ”laadukkaaseen” Saksalaiseen  Behr- tuotteeseen. Pettymykseni oli suuri sillä paketissa lukikin made in Italy! Hetken asiaa mietiskeltyäni tajusin, että onhan tämän hetkinen autonikin valmistettu Italiassa, kyllä se siis sinne hyvin käy.





V6:ssa termostaatti näytti sijaitsevan erittäin asentajaystävällisessä paikassa koneen etuosassa, heti imuputken alla. Pari klemmaria auki,imuputki pois, sähköjohtojen suojakotelo irti ja termostaatti olikin jo täysin näkösällä.

Sieltä se termari pilkistää



Ylävesiletku irti, kolme ruuvia auki ja vanha termostaatti sekä tiiviste pois. Jäähdytysnestettä tuli ulos alle litran verran. Uusi termari tiivisteineen paikalle. Erittäin helppoa ja nopeaa.

Uusi paikallaan




Sitten suurin odotuksin koeajolle. No eihän se lämpömittari edelleenkään nouse ihan 90 asteeseen, mutta ehkä se vähän ylemmäksi nousee jos oikein kovasti niin uskoo. Hyvähän se termari oli joka tapauksessa vaihtaa. Vanhan kunnosta ei ollut varmuutta ja hintakin oli vain yhden virhepisteen arvoinen (24€). Lämpömittarin näyttämää ei ehkä sittenkään voi pitää absoluuttisena totuutena. Aika näyttää oliko tuosta mitään hyötyä.




Kulut: 24€
Asennusaika 0,5h

4 kommenttia:

  1. Tuo väliviivahan ei ole 70 vaan 80. Lämpöjen pysyminen kahden viivan välissä on varsin ok.

    VastaaPoista
  2. Onpas Italialaiset kehittäneet loogisen asteikon mittariin, jos se kerran noin on. Mitähän tuo 90:n jälkeinen viiva sitten tarkoittaa?

    VastaaPoista
  3. Se 90:n jälkeinen viiva on taas 100. Loogista, eikö? :D Alfan termarit on perinteisesti olleet joko 83 tai 87 asteiset. Eli kun viisari on noiden kahden viivan välissä niin kaikki ok.

    VastaaPoista
  4. Erikoinen on logiikka jos tasan 50 ja 90 asteen väliin on piirretty 80 asteen viiva. Mutta ehkä tuo n. 80 asteelta asiaa tuntemattoman silmää näyttävä lämpötila on sitten ok.

    VastaaPoista