torstai 20. marraskuuta 2014

Kuution jarrukunnostelua

Kuten Mujunenkin testiviikolla huomasi, eivät 155:n jarrut olleet oikein iskussa. Edessä jarrut olivat OK mutta takana ei tapahtunut oikein mitään, eikä käsijarrukaan purrut.

Viime perjantaina ehdin lopulta tallille puuhaamaan. Muut osat eivät ehtineet saapua, joten olin varustautunut vain uusilla jarrupaloilla. Arvelin että tästä saattaisi muodostua ongelma, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Vasemmalla puolella mäntä ei tahtonut oikein liikkua ja käsijarruvivusto ei liikkunut milliäkään, joten satula täytyi ottaa pöydälle.

Itse mäntä oli yllättäen ihan hyvässä kunnossa

Ehjä mäntä

Putsauksen ja herkistelyn jälkeen käsijarrukin lähti pelittämään. Vasemmalla puolella liukutapit olivat hyvät, joten ei muuta kuin uudet palat paikoilleen ja satula kiinni.

Oikealla puolella käsijarruvipu liikkui hienosti ja mäntäkin meni sisään sormin pyörittämällä. Sen sijaan toinen liukutappi ei liikkunut mihinkään, joten se täytyi yrittää saada liikkeelle.

Tappi antautui

Yrityksen tuloksena tappi meni tietenkin poikki. 

Tappi jupatissa

Katkenneen tapin irroittamiseksi porasin carrieriin lyömätuurnalle sopivan reiän...


Hivenen lämmitystä...



Tarjousolutta...


Ja sitkeää hakkaamista tuurnan kanssa


... niin irtosihan se.

Tallilta sattui löytymään sopivasti käytetty liukutappi, joten jarrun sai kuntoon. Tein tuurnan reikään vielä kierteet ja ruuvasin pikkuruuvin täytteeksi, niin ei pääse lika heti liukutappia ryydyttämään.


Sitten hieman putsausta, satula kasaan ja paikoilleen sekä käsijarrun vaijeri sopivaan kireyteen sekä jarrut ilmaten. Kokeiluiden perusteella katsastuksen ei pitäisi nyt takajarruista jäädä kiinni.

Samalla kertaa tutkailtiin hieman peilien säädön ja kuskin ikkunannostimen toimimattomuutta.


Ikkunannostimen katkaisijat todettiin toimiviksi, vikaa täytyy metsästää syvemmältä. Peilien säätökytkintä testattaessa sulake paloi pari kertaa. Katkaisin on ilmeiseti avattu ennenkin, sillä sisältä pitäisi löytymän kolme tuommoista paininkärkeä, mutta tässä yksilössä oli tallessa vain kaksi:


Tässä vaiheessa ilta oli kuitenkin sikäli pitkällä, että tarkempi näprääminen katsottiin parhaaksi jättää toiseen kertaan. 

Autolle tuli myös tehtyä yleissilmäily katsastusta varten. Oikean puolen vetarin suojakumit ovat rikki, ne on vaihdettava ennenkuin nivelet rikkuu. Samaten yksi taakse tuleva jarruputki on paikoin pinnastaan korroosion syömä, se on siinä rajoilla vieläkö vuoden kestäisi.

Hivenen on siis hommia vielä luvassa ennenkuin konttorille kehtaa mennä. Enemmän tai vähemmän tehokasta työaikaa tuli käytettyä noin 5h ja jarrupalat + -nesteet kustansivat 22,80 €.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti