perjantai 12. syyskuuta 2014

Kuutio auton ostossa vol 2

Perjantain autonhakureissua odotellessa opiskelin netistä että vuonna -93 Alfa Romeo 155:a rekistreröitiin Suomeen tasan yksi kappale. Kyseessä on ensimmäinen Fiat -pohjainen Alfa, perustana Tipon "pohjalevy". 155 on faceliftattu -95, jolloin lokareihin on tullut pullistukset. Tuleva yksilöni olisi siis alkupään kapeampaa mallia ja uitettu Saksasta. Alankomaiden Alfa 155 -klubin mukaan "The early narrow body cars are now quite a rare sight."


Näillä mahtavilla taustatiedoilla sivistyneenä lähdimme vaimokkeen kanssa autoa ostamaan. Perille saavuttuamme reipas myyjä esitteli auton päällisin puolin.
(c) Myyjä

Ulkokuori oli juuri kuvatun mukainen tai jopa parempi. Suurin visuaalinen poikkeama oli konepellistä kuoriutuva maali.


Kovassa vauhdissa voi maalikin antautua

Sisusta oli yllätyksekseni tosiaankin lähes virheetön. Tai no kuskin jalkatilassa oli jotain ylimääräisiä johtovirityksiä, mutta ajattelin ettei ne Alfan sähköt moisesta ainakaan huonommaksi ole mennyt.

Pikaisen visuaalisen tarkastuksen jälkeen lähdimme pienelle koelenkille. Auto toimi hyvin. Nopeusriippuvaista tutinaa oli havaittavissa, mutta tyypiltään ei mielestäni pelkästään vanteista tai renkaista johtuvaa. Lisäksi jarrut eivät enää aivan vastanneet Hollannin harrastajien kuvausta:
Braking is by servo assisted disks all round and these were, when the cars left the factory, almost too light with first time drivers tending to plaster themselves all over the windscreen.
Auto on välissä seissyt pitkän tovin ja jarrusatulat olivat melkoisessa ruosteessa. Lenkin jälkeen takajarrulevyt olivat sangen kuumat. Askartelulistalle olisi siis luvassa pientä fiksausta tuon suhteen. Takakontissa oli valmiina kuvatun mukaiset - eli aikas valmiit - talvirenkaat. Mutta positiivisena yllätyksenä käypäisen näköisillä orkkisaluvanteilla.

Eipä siinä mitään, auto vastasi tarkoin puhelimessa kerrottua joten laskin setelit käteen ja noin klo 18:40 oli Alfa ostettu! Edessä olisi noin 1,5 tunnin kotimatka.
The interior of the car is functional and sporty with a very nice steering wheel, and clear and comprehensive analogue instruments. (http://www.alfa155club.nl/drupal/nl/history)
Öljynpainemittarin lukema ei kotimatkalla ollut ihan toivotussa haarukassa, mutta arvelin ettei tuohon kannata ihan absoluuttisena totuutena suhtautua.

Alfani palveli kotimatkan ilman mainittavia murheita. Ajettavuus ja ohjaustuntuma olivat suorastaan positiivisia yllätyksiä. Nyt ostos saa odottaa pihassa kilpailun ajo-osuuden virallista aloitusta, joka onkin ilmeisesti edessä hyvinkin pian.

Kiitokset Huittisiin hyvin hoidetuista kaupoista!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti