maanantai 29. syyskuuta 2014

Mujunen: Ominaisuuksia vai pikkuvikoja?



Heti ensimmäisellä pidemmällä yhteisellä matkallamme huomasin, että oman autoni kohdalla ei välttämättä voida puhua kuumaverisestä Italialaisesta orista. Lämpömittari ei matka-ajossa näytä ihan sellaisia lukemia kuin sen on ilmeisesti suunniteltu näyttävän. Matka-ajossa moottorin lämmöt eivät nouse tavoiteltuun noin 90 asteeseen, vaan jäävät jonkin verran alle. Paikallaan tyhjäkäynnillä lämmöt kyllä nousevat oikeisiin lukemiin ja flektikin tuntuu toimivan. 



Mielessä on käynyt termostaatin vaihto pistemenetyksistä huolimatta. Osaako joku sanoa auttaako termostaatin vaihto tuohon vai elääkö noissa lämpömittari yleensä ”omaa elämäänsä”?


Toisena mainitsemisen arvoisena ominaisuutena/ vikana olen havainnut pientä nykimistä moottorijarrutuksissa, varsinkin kun kierrokset ovat alle 2000 kier./min ja kaasun päästää nopeahkosti ylös. Tämä ominaisuus on esiintynyt vain muutaman kerran yhteisellä taipaleellamme. Onko syytä huoleen vai voidaanko tätä kuvata ominaisuudeksi?

4 kommenttia:

  1. Muistaakseni omassa 156:ssa mittari näytti aikoinaan saman tyylisiä lukemia. Taisi olla juurikin niin, että lämpömittari näytti jonkun verran todellisuudesta alakanttiin. Läppäri vaan kiinni ja katsomaan, mitä ECU todellisuudessa näyttää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämpömittari on ok. Sen väliviivan luulisi olevan 70-astetta, mutta oikeasti on enemmän. Ainakin omien kokemusten perusteella. Yhteen bussoon vaihdoin termostaatin, eikä lämpömittarin näkymät muuttuneet yhtään. Joissain on tosin ajossakin ollut neula oikeaoppisesti 90-asteen nurkilla. Lienee mittarinvalmistajalla löyhät toleranssit..

      Tuon mainitsemasi nykäyksen huomasin kanssa joskus. Moottorin tuentaa syytin ensiksi, mutta se oli kyllä ihan timmi. Sit ilmamassamittari voisi tehdä tuon, mutta en päässyt koittaan toista ilmiä.

      MS

      Poista
    2. Milläs ohjelmalla näiden anturiarvoja ja vikamuistia pystyy lueskelemaan? Tällä hetkellä ei löydy värkit kuin Bmw:n ja Vag- konsernin laitteisiin..

      Laitoin nyt joka tapauksessa uuden Behrin termostaatin tilaukseen kun hintaa sillä oli kokonaiset 24€:a.

      Tänään mittariin kertyi reilut 400 kilometriä ja kyllä tuon toisinaan saa nykäisemään, mutta toisaalta sen pystyy kyllä halutessaan välttämäänkin. -> ei aiheuta tässä vaiheessa toimenpiteitä.

      Poista
  2. Juuri näin. Tästä on paljon juttua alfabbs:llä. Mutta toi multiecuscan toimii hyvin ja kaveriksi vag-com - kaapeli missä vaihtokytkimet niin pääsee bageihin ja läppäri tietysti. Mä oon käyttänyt ihan perus Bluetooth-mokkulaa ja androidluuria johon saa Google-storesta AlfaDiag - softan muutamalla kympillä. Toimii, mutta ei pääse turvalaitteisiin.

    MS

    VastaaPoista