Heti ensimmäisellä pidemmällä yhteisellä matkallamme
huomasin, että oman autoni kohdalla ei välttämättä voida puhua kuumaverisestä
Italialaisesta orista. Lämpömittari ei matka-ajossa näytä ihan sellaisia
lukemia kuin sen on ilmeisesti suunniteltu näyttävän. Matka-ajossa moottorin
lämmöt eivät nouse tavoiteltuun noin 90 asteeseen, vaan jäävät jonkin verran alle.
Paikallaan tyhjäkäynnillä lämmöt kyllä nousevat oikeisiin lukemiin ja flektikin
tuntuu toimivan.
Mielessä on käynyt termostaatin vaihto pistemenetyksistä
huolimatta. Osaako joku sanoa auttaako termostaatin vaihto tuohon vai elääkö
noissa lämpömittari yleensä ”omaa elämäänsä”?
Toisena mainitsemisen arvoisena ominaisuutena/ vikana olen
havainnut pientä nykimistä moottorijarrutuksissa, varsinkin kun kierrokset ovat
alle 2000 kier./min ja kaasun päästää nopeahkosti ylös. Tämä ominaisuus on
esiintynyt vain muutaman kerran yhteisellä taipaleellamme. Onko syytä huoleen
vai voidaanko tätä kuvata ominaisuudeksi?
Muistaakseni omassa 156:ssa mittari näytti aikoinaan saman tyylisiä lukemia. Taisi olla juurikin niin, että lämpömittari näytti jonkun verran todellisuudesta alakanttiin. Läppäri vaan kiinni ja katsomaan, mitä ECU todellisuudessa näyttää :)
VastaaPoistaLämpömittari on ok. Sen väliviivan luulisi olevan 70-astetta, mutta oikeasti on enemmän. Ainakin omien kokemusten perusteella. Yhteen bussoon vaihdoin termostaatin, eikä lämpömittarin näkymät muuttuneet yhtään. Joissain on tosin ajossakin ollut neula oikeaoppisesti 90-asteen nurkilla. Lienee mittarinvalmistajalla löyhät toleranssit..
PoistaTuon mainitsemasi nykäyksen huomasin kanssa joskus. Moottorin tuentaa syytin ensiksi, mutta se oli kyllä ihan timmi. Sit ilmamassamittari voisi tehdä tuon, mutta en päässyt koittaan toista ilmiä.
MS
Milläs ohjelmalla näiden anturiarvoja ja vikamuistia pystyy lueskelemaan? Tällä hetkellä ei löydy värkit kuin Bmw:n ja Vag- konsernin laitteisiin..
PoistaLaitoin nyt joka tapauksessa uuden Behrin termostaatin tilaukseen kun hintaa sillä oli kokonaiset 24€:a.
Tänään mittariin kertyi reilut 400 kilometriä ja kyllä tuon toisinaan saa nykäisemään, mutta toisaalta sen pystyy kyllä halutessaan välttämäänkin. -> ei aiheuta tässä vaiheessa toimenpiteitä.
Juuri näin. Tästä on paljon juttua alfabbs:llä. Mutta toi multiecuscan toimii hyvin ja kaveriksi vag-com - kaapeli missä vaihtokytkimet niin pääsee bageihin ja läppäri tietysti. Mä oon käyttänyt ihan perus Bluetooth-mokkulaa ja androidluuria johon saa Google-storesta AlfaDiag - softan muutamalla kympillä. Toimii, mutta ei pääse turvalaitteisiin.
VastaaPoistaMS