Sunnuntain alkuarvioinnin jälkeen suoritimme pienet koeajot
toistemme autoilla, vähän niin kuin maistiaisiksi siitä mitä tuleman pitää. Tietenkin myös ”salaa” naureskelimme toistemme
hankinnoille, molemmat vielä selkeästi uskovat omaan voittoonsa. Pienen ajoonlähtöhuollon
ja alkutarkastelun jälkeen hyppäsin Kuution 155:n kuskinpukille. Penkki tuntui
olevan ryhdissään, mutta ratista jää varmasti tikkuja käsiin jo kisan aikana.
Moottori totteli nöyrästi pyyntöäni ja käynnistyi ilman
ongelmia. Täytyy kyllä sanoa, että moottorin äänimaailma ei aivan vastaa oman
V6:ni murinaa. Melua ei parhaalla tahdollakaan voi kuvata kauniiksi
kehräykseksi. Aloin jopa ajatella, että pitäisiköhän tuo nollaa näyttävä
öljynpainemittari sittenkin paikkansa.
Sama venttiilikoneiston ääni kyllä kantautui korviini jo Ahvenistolla
Kuution kurvatessa paikalle, joten kai siellä ainakin vähän öljynpaineita on
kun ei ole vielä kiinni leikannut. Ehdotin varovasti tutustumista venttiilien
säätöön. Muuten täytyy kyllä sanoa, että
auto toimi yllättävänkin hyvin. Alusta ei juuri kolissut ja alle 100 km/h:n
vauhdeissa auto tuntui jopa mukavalta ja hiljaiselta. Moottoritielle
liityttäessä hymyilin tyytyväisenä, mutta en suinkaan räjähtävälle voimalle,
vaan usealla pisteelle jotka tulen saamaan suorituskykymittauksissa. Pakko kuitenkin
myöntää, että tämänkin Alfan ajo-ominaisuudet ovat loistavat moneen muuhun aikakautensa
autoon verrattuna.
Ajon jälkeen kiitin kohteliaasti kilpakumppania nautinnollisesta koeajosta.
Samalla mietin, että ovat siellä italialaiset insinöörit tehneet pitkää päivää
90-luvun loppupuolella ennen 156:n julkaisua, niin eri aikakaudelta auto tuntuu
olevan. Olenkin entistä tyytyväisempi hankintaani.
Toi toinen käy kuin talbot konsanaan.
VastaaPoistaSiitä syystä Kuutio tuon ehkä ostikin. Seuraavan kisan kriteerit voisivat olla muuten samat, mutta laite pitää olla Suomessa valmistettu.
VastaaPoista