keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Kuutiolla pikkuhommia

Mujunen raportoikin jo viikonlopun koeajosta. Kirjoitus sisälsi tarpeetonta panettelua, mm. mainittu ”alkuhuolto” oli vain pesun jälkeinen luonnollinen kuivaustoimenpide. Itse hämmästyin lyhyen testilenkin perusteella, miten samantuntuinen ajettava 156 oli omaan kulkupeliini verrattuna. Päällimmäisenä mieleen jäi hivenen parempi moottorin alavääntö ja reipas etupään kolina.

Rivien välistä onkin havaittavissa selvä harmistus siitä, että Mujusen autossa ei mainittavaa lisäarvoa omaani verrattuna ole, eikä budjettia myöskään jäänyt tarvittaville auton parannustoimenpiteille.


Tästä päästäänkin sujuvasti 155:n kuulumisiin, sillä alkuviikosta laite tarjosi ensimmäisiä mahdollisuuksia pienille parannustoimenpiteille: keskikonsolin mainioon check paneliin syttyi takasumuvalojen varoitusvalo:


Samanaikaisesti sumuvalojen merkkivalo syttyi myös mittaristoon. Niinpä olikin odotettavissa että kyseessä ei olisi pelkkä palanut polttimo tai sulake, varsinkin kun en sumuvaloja ollut päälle siis laittanut.

Takaluukusta oli pimeänä sumuvalojen lisäksi molemmat rekisterikilven valot. Rekisterikilven valojen liittimet kun otti irti, niin sumuvalon merkkivalo paloi vaikka virrat oli pois päältä. Sulakkeiden tsekkauksen jälkeen purin takaluukun verhoilun pois jotta sain piuhat esiin:


Sitten mittailin ja ihmettelin ja mittailin uudestaan ja ihmettelin lisää. Rekisterivalojen maa näytti ensin olevan kunnossa mutta pienen heiluttelun jälkeen ei. Sumuvalot menivät samalla maajohdolla saranan läpi ja sieltä löytyikin nippu katkenneita johtoja:


Tyypillinen vikahan tuo on monissa muissakin autoissa. Samassa nipussa on myös takaluukun aukaisun johdot, saapa senkin ehkä toimimaan sitten. Sinänsä johtosarjoja ei näemmä ole pahasti räpelletty, piuhojen värit täsmäsivät sähkökaavioihin. Vedin maan väliaikaisesti koriin ja jo alkoi pelittämään:


Homma jäi tuohon vaiheeseen. Seuraavalla kertaa täytyy kaivaa johtojen toiset päät esiin ja korjata piuhat asianmukaisesti, mm. vasemman sumuvalon ja peruutusvalon plussa on vielä poikki. Tästä tuli ensimmäinen vikapiste, mutta mukavia ajokilometrejäkin on kertynyt sunnuntain aloituksen jälkeen jo tasan 300 kappaletta.

Toimenpiteet päivitetty oman auton sivulle ja pistetilanne omalle sivulleen.



1 kommentti:

  1. Noh omassa autossani ei pesun jälkeen kyllä tarvitse tehdä "luonnollista kuivaustoimenpidettä" = takalampun tyhjennys vedestä jotta valot toimivat edes jotenkin..

    VastaaPoista