Edellisen pihakirppikseltä hankitun auton myynnin jälkeen
olikin aika aloittaa kilpailuvälineen etsintä toden teolla. Tietenkin olen helmikuusta
asti tarkkailut nettiauton Alfa tarjontaa lähes päivittäin ja todennut, että on
mahdollista ostaa ainakin jonkinlainen Alfa kilpailusääntöjen mahdollistamalla
budjetilla. Nyt oli siis aika aloittaa konkreettiset toimenpiteet!
Nettiautosta
löytyikin muutamia 156:a oikeassa hintaluokassa, ja olihan siellä muutama
muukin kiinnostava vanhemman vuosikerran laite. Päätin kuitenkin tämän
hetkisestä elämäntilanteesta johtuen, että panostan tällä kertaa
kilpailulaitteen luotettavuuteen. Harmikseni
kaikki 156:t olivat kuitenkin täysin alamittaisella moottorilla (alle 2,5).
Seuraavaksi sitten Tori.fi auki, mutta tilanne oli lähes sama. Sieltä löytyi
kuitenkin melko kiinnostavanoloinen 156 2,0TS joka oli tullut samana päivänä
myyntiin ja sijaintikin oli oikea eli Tampere!
Puhelin käteen ja sovin, että olen tunnin sisällä
pelipaikoilla. Puhelimessa ja ilmoituksessa autoa oli mainostettu siistiksi, ja
täysin toimivaksi. Kilometrejä mittarissa on ainoastaan noin 220tkm, ja
leimakin tuore. Kohta parkkeerasinkin jo polkupyöräni Ferrarinpunaisen
kaunokaisen viereen. Autossa piti kaiken hyvän lisäksi olla uusi akku, ja
kaikki muutenkin kuosissa. Nopean ulkokuoren tarkistelun jälkeen kävi nopeasti
selväksi, että meillä on myyjän kanssa vähän eri näkemys auton siisteydestä. NO
pikku lommot, naarmut ja ruoste ei tässä kilpailussa menoa haittaa, joten ei
muuta kuin kone tulille ja kuuntelemaan miltä Italian ylpeyden voimanpesä
kuulostaa. Ensimmäisenä yllätyksenä oli moottorin hiljainen ääni, tai
oikeastaan se, että edes startin solenoidi ei naksahtanut. Virta oli mystisesti
kadonnut johonkin. Auto oli myyjän
mukaan seissyt puolitoista viikkoa, joka oli ilmeisesti liian pitkä aika. Myyjältä
löytyi kuitenkin toinen akku, ja kaapelit, joilla Alfa heräsi nöyrästi tulille.
Moottori kävi ihan nätisti, ja kaikki tuntui toimivan. Tai no, olihan siinä
perusjuttuja rikki kuten takaoven kahva jne, mutta ei mitään ajoa haittaavaa.
Auto oli poistettu liikennekäytöstä, joten kovin mittavaa koeajoa en pystynyt
suorittamaan, mutta lyhyen siirron perusteella auto tuntui teknisesti ihan
ehjältä. Pieniksi miinuksiksi täytyy
tietysti laskea mittarilukema (249tkm!) ja jo toukokuussa vanhaksi menevä
leima. Positiivisia puolia olivat
puuratti, hyväkuntoiset renkaat ja melko siisti sisusta.
Nettiauto tyyliin: Ei kuvan auto, mutta lähes vastaava. |
Pienen
hintaneuvottelun jälkeen kävi selväksi, että autosta olisi pitänyt maksaa sääntöjen
sallima maksimihinta. Jos auto olisi ollut siistimpi, olisin ehkä voinut sen
jopa ostaakin. Ajattelin että akunkengän irrotus aina yöksi on varmasti ihan
normaali toimenpide Alfa- miehille. Poistuin kuitenkin paikalta mietiskelemään
asiaa. Hankinta-aikaa on vielä niin paljon jäljellä, ettei kannata hätiköidä.
Tämä oli kuitenkin minulle merkittävä ilta, sillä
tiettävästi olin istunut elämäni ensimmäistä kertaa Alfa Romeon kuskinpukilla!
Kyseinen yksilö ei kuitenkaan onnistunut sytyttämään ostohalujani ja päätin
oikeastaan heti auton nähtyäni jatkaa paremman yksilön etsintää. Kyllä se oikea
vielä osuisi
kohdalle…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti